Blinqlab, partner van Nationale Makelaar Awards
‘Samen de lat steeds hoger leggen’
Gerrit van der Heide en zoon Maurits. (foto Blinqlab)
Hoe kunnen we samen de lat in de huizenmarkt nog hoger leggen? Met deze vraag zijn de medewerkers van Blinqlab dagelijks bezig. “Elke dag een stapje verder en beter, daar zijn we naar op zoek. Een visie die aansluit bij de doelstelling van de Nationale Makelaar Awards, waarvan we ook dit jaar weer partner zijn”, zegt Maurits van der Heide, business developer bij de vastgoedmarketingspecialist.
Makelaars kunnen bij Blinqlab terecht voor het inmeten van woningen, de fotografie en styling, maar ook voor het verplichte energielabel. “Deze onderdelen van het verkoopproces werden voorheen bij verschillende partijen ondergebracht. Dat was veel werk voor de makelaars, want die hadden voor ieder onderdeel met een andere partij te maken”, zegt Maurits, die samen met vader Gerrit aan tafel zit.
Nauw betrokken
Gerrit van der Heide is medeoprichter van Perfectkeur. “Wij zijn twintig jaar geleden begonnen met bouwkundige keuringen in opdracht van makelaars. Toen in 2007 de energielabels geïntroduceerd werden, zijn we ons daar ook op gaan richten. Inmiddels leveren we ieder jaar, naast ongeveer 15.000 bouwkundige keuringen, ook duizenden energielabels. Zo zijn we steeds meer betrokken geraakt bij het verkoopproces van woningen en gebouwen”, verduidelijkt Gerrit.Hij koesterde al langer de wens om vroeger bij dat verkoopproces betrokken te raken. “We kregen vanuit makelaars steeds vaker de vraag of we – als we toch voor het bepalen van een energielabel naar een woning gingen – ook niet meteen het inmeten en fotograferen konden oppakken. Dus er was markt voor.”
PRAKTISCHE INFORMATIE
• De drie genomineerden per categorie zijn bekendgemaakt op 11 oktober
• De uitreiking van de Nationale Makelaar Awards is op: 23 november
• Ticketverkoop voor de uitreiking via www.nationalemakelaarawards.nl/uitreiking
Alles-in-één-afspraak
Na eerst overwogen te hebben om dit allemaal zelf op te pakken, besloot Perfectkeur een samenwerkingspartner te zoeken. “Er komt bij al die verschillende onderdelen veel kijken en ieder onderdeel vraagt toch zijn eigen specialisatie. Zo zijn we destijds met Blinqlab in contact gekomen. Zij waren vooral actief in de vastgoedfotografie en het uitwerken van gedetailleerde plattegronden.”Uiteindelijk werd besloten om Blinqlab, als onderdeel van het familiebedrijf, naast Perfectkeur te zetten. “Vanaf dat moment hebben we alle focus gelegd op hoge kwaliteit vastgoedfotografie en innovatie met 3D-scanners. Groot voordeel daarvan voor de makelaars was de mogelijkheid om een ‘alles-in-één-afspraak’ te maken. Van woningopname en inmeten tot foto- en videoreportage en het actuele energielabel”, zegt Maurits, die ruim drie jaar geleden in het familiebedrijf stapte.
DE ZES CATEGORIEËN
Net als in 2022 worden de Nationale Makelaar Awards uitgereikt in zes categorieën. Op www.nationalemakelaarawards.nl staan voor elke categorie de criteria. Dit zijn de zes categorieën:
1. Beste Start-up
2. Beste Grown-up
3. Beste Marketing
4. Beste Innovatie
5. Beste Social
6. Beste Website
Innovatie brengt onderscheid
Voor het team van Blinqlab is innovatie een belangrijke pijler. “We zoeken continu naar mogelijkheden om onze diensten te vernieuwen en verbeteren. Met nieuwe software, maar ook op het gebied van marketing. Daarmee kunnen makelaars zich namelijk ook weer zichtbaar onderscheiden van hun collega’s.”Die ambitie ziet Maurits ook terug in de strijd om de Nationale Makelaar Awards. “Het is belangrijk dat makelaars elkaar tijdens een event als dit ontmoeten en dat ze van elkaar zien wie waarmee bezig is. Door van elkaar te leren, word je alleen maar beter. En uiteindelijk draait het bij de verkiezing om de vraag welke makelaar er binnen iedere categorie echt uitspringt en het verschil maakt”, zegt Maurits, die zelf jurylid is in de categorieën Beste Marketing en Beste Social,
ENERGIEADVIES EN VISUALISATIE WORDEN BELANGRIJKER
In de advisering van makelaars aan zowel kopende als verkopende consumenten, gaat energieadvies de komende jaren een steeds prominentere rol spelen, zo menen vader en zoon Van der Heide. “Als je bijvoorbeeld weet wat de kosten zijn van de investering om een woning met een F- of G-label naar een C-label te krijgen, kun je die informatie actief inzetten in de gesprekken. Wil de verkoper eerst verduurzamen zodat de vraagprijs hoger wordt, dan kun je de kosten en mogelijke meeropbrengsten voor hem inzichtelijk maken. Hetzelfde geldt natuurlijk andersom voor de aankopende partij. Die weet welke kosten er nog boven op de transactieprijs komen voordat de woning voldoende verduurzaamd is”, zegt Gerrit.
Maurits vult aan dat ook op het gebied van presentatie het nodige zal veranderen. “Met behulp van digitale restyling kun je woningen eenvoudig voor iedere doelgroep aantrekkelijk maken. Bijvoorbeeld door een kamer die dienstdoet als werkkamer te restylen tot een baby- of kinderkamer. We beschikken over tools die dit mogelijk maken. Met digitale restyling kun je eenvoudig de vele mogelijkheden van een woning inzichtelijk maken en dat kan de verkoop stimuleren. De koper hoeft niet meer door een saaie werkkamer heen te kijken, maar krijgt visueel gepresenteerd hoe de ruimte er als stijlvolle slaapkamer kan uitzien. Zonder dat er schuiven met meubels of een likje verf aan te pas komen.”
PARTNERS
Dit zijn de officiële partners van de Nationale Makelaar Awards: Blinqlab, OGonline, Yisual, eztat, REBS en Vastgoed Actueel.